Skelett fångar elevers intresse för NO

Publicerat av
i Nyheter

Eleverna går fnissandes in i rummet. Vid dörröppningen har de mötts av ett skelett med vit rock. På tavlan ser de med spänning och glädje i blicken ett animerat skelett som springer till nervkittlande musik. I förskoleklassen E-koll på Erlaskolan Östra, handlar det om att skapa stämning som fångar elevens intresse att lära.

 Morgonens ämne är NO och eleverna ska få lära sig mer om kroppen, närmare bestämt skelett och muskler. Barnen tittar på en pedagogisk film om hur kroppens skelett och muskler sitter samman. Därefter arbetar de i olika grupper och får testa på att para ihop olika muskel- och skelettdelar. På Erlaskolan är en av de förmågor man tränar samarbetsförmåga, därför arbetar man redan från första skoldag tillsammans med andra i form av ”lärpar” och ”lärgrupper”.

-Vi tycker det är viktigt att inför varje uppgift och även inför större projekt, att starta med en introduktion eller som man kallar det på Erlaskolan, en provokation, som fångar elevernas intresse. En lärare kan ha en väldigt bra och välplanerad genomgång men når man inte fram och väcker elevens intresse kring det som presenteras, arbetar man redan från start i uppförsbacke. Provokationer tänder gnistan, säger Elvira Aréus, lärare i förskoleklassen E-koll, på Erlaskolan Östra.

För att få med eleven på tåget så är det viktigt att tänka ett varv till kring det innehåll man har planerat att fylla passet med. Därför arbetar lärarna mycket med att skapa en specifik stämning som byggs upp med olika hjälpmedel. Det kan vara musik, ljud eller en bild. Det kan också vara något hemligt som gömmer sig under en filt.

-När jag tar emot mina elever så brukar det finnas ett miniuppdrag på tavlan. Det kan till exempel vara frågor som ”vad ser du i bilden?” Ibland är frågorna mer öppna och ibland kan det till exempel vara att de ska räkna hur många av bokstaven ”A” de ser i en bild. Mini-uppdraget hänger i de flesta fall ihop med ett större uppdrag i ämnet. Här vill man att en tanke ska ha väckts. Så fort eleverna kommer in i rummet ska de tolka tavlan och förstå vad som förväntas. Vad för stämning du vill ha beror på uppdragets karaktär, fortsätter Elvira.

Enligt Elvira är arbetet med provokationer en spännande och rolig arbetsform för eleverna men också ett kreativt arbetssätt för pedagogerna.

– Man tvingas tänka ett varv till kring det innehåll man har planerat att fylla passet med. Vad är egentligen syftet? Vad passar för musik till detta? Vad pratar jag egentligen om? Vilken känsla ska eleverna få med sig in i uppdraget? Det är som att det tvådimensionella innehållet blir tredimensionellt och levande när man visuellt och ljudmässigt lyfter det för eleverna. Fördelarna är att eleverna får en lust att utföra uppdraget som följer och att tankar väcks. Hela grundidén med provokationer är att provocera fram tankar, avslutar Elvira.